Powerwalking/Energigang –

kaloriernes fjende nummer 1

Power Walking

Træningen foregår fra Jyderup Camping på søndage kl.10.00 og onsdage kl.17.00. Power Walking er ikke den smukkeste træningsform, men den er uhyre effektiv og fedtforbrændingen gør den interressant. Power Walking kendes på, at du går med stor hastighed, at du arbejder næsten overdrevet med de store muskler i arme, ben og krop, så du for alvor får gang i fedtforbrændingen. Power Walking kan dyrkes af alle. Det forbedrer konditionen, forbrænder fedt, giver masser af energi - og udøves som regel ude i den friske luft. Der bydes på fantastiske naturoplevelser året rundt!

Hvad du skal gøre

Power walking er velegnet til alle, der har svært ved at klare belastningen ved løb. Når du dyrker Power walking er noget af det vigtigste, gode stødabsorberende sko, idet du sætter hælen ret hårdt i jorden, inden du ruller hen over foden.

Rul over hele foden når du går. Mød underlaget med hælen og afslut fodrulningen over tæerne. Arbejd godt med knæene og sørg for at du ikke får for meget hoftebevægelse fra side til side (altså ikke som de kapgængere du muligvis har set på tv).

Når du bruger armene kan du veksle mellem at have åbne og knyttede hænder. Det giver en afveksling for din muskulatur i hænder og underarme. Forsøg at holde skuldrene nede. I starten vil du nok komme til at løfte dem ”tænk dem nedad”, så meget som muligt.

Kommer du ind i pasgang, dvs. hvor du har venstre arm og venstre ben fremme samtidig, så bemærk din dårlige balance og slå hurtigst muligt over i krydsgang, dvs. almindelig gang hvor venstre arm og højre ben er fremme samtidig.

Stavgang

Ved stavgang skal man bruge et par stave i den rigtige længe 0,7 x din højde, dvs. at staven skal være 115 cm lang hvis du er 163 cm høj eller ca. 135 cm, hvis du er 190 cm høj. Der vil altid være stave i klubben som kan lånes.

Gå helt normalt med stavene, hvilket i fagsprog hedder diagonalgang.

Du sætter højre fod og venstre stav frem samtidig, dernæst venstre fod og højre stav osv.

Staven må ikke sættes i jorden længere fremme end hælen på forreste fod.

Armene skal svinge i skuldrene – ikke i albuerne.

Begynd i roligt tempo, indtil teknikken sidder og sæt så evt. farten op.

Gå med rank holdning og se lige ud (kig ikke ned på stavene)

Der er mulighed for at gå hver onsdag og søndag kl.10.00 fra Campingpladsen. Der kan også gås onsdag kl.17.00

 

Copyright © Jyderup løbe- og motionsklub

Træningsplanner er lagt her

 

Træningstider:

Løb:

søndag kl.10

onsdag kl. 17

 

Powerwalk/Stavgang:

søndag kl.10

onsdag kl. 10 og 17